Pages

:: Member2 yg Bek Hati ::

Thursday, 8 September 2011

Home » Nilai Hantaran Kahwin Mengikut status pelajaran di seluruh Malaysia

HASIL KAJIAN Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Malaysia:-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
                     SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
                DEGREE : RM12,000 - RM15,000 
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
                      PHD : RM20,000 - RM30,000
 
 cam ne wahai lelaki2? ok x?
hahaha...

 Nak dapat kawen bukan benda mudah skrg ni..
yela,kalo dh hantaran dh mcm kt atas tu mane taknya kan.
tu baru duit hntaran, duit pelamin+baju+make up+cameraman, duit kenduri lagi...
gamaknya dh bujang terlajak,baru la dpt kawen kn..
si pompuan zaman skrg plak semua dh pandai2,masuk U pon ramai.
kalo tak 8-10ribu mmg tak sah zaman skrg ni..
Nak kawen dlm usia muda dan masih belajar plak,
mak ayah zaman skrg susa nak lepaskan.
"ko nak bagi anak bini ko makan hape??pasir??!!"
mak ayah zaman skrg ni lebih senang kot tgk anak2 dia kuar dgn jantan itu,
pegang2 pompuan ni, date dgn kekasih sana sini dari bagi dorg kawen kn.
 Bagi anak2 yang dh rasa mcm nak kawen sgt tu,
jangan jadikan kawen itu untuk melepaskan nafsu semata2. nawaitu tu pntg!
"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.." 
Bunyi macam senang? Nah ini erti sebenarnya: "Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung ...dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku."
 

p/s: hahaha...cam ne? pergh! susanya nak dpt kawen kn...
 
 

7 555 member2 bagi komen:

Me.Mine.Myself. ♥ said...

ya Allah.. betul ke ni? mcm x sgka pula smpai ke situ kn.. mmg standard or boleh ikut consideration from family?

Cik Zara said...

huhu...ni mmg standard zman skrg la..kalo yg dh grad dr u tu,kalo x 10 ribu mmg xsah.
tp masih ad consideration from family agi.. depend jgk la pd family yg memahami n xmemahami.

hadi said...

kalau artis pula standard dia lain skit...hehehe..('',)

iMBobo said...

harap2 angka ni tak berubah 2 3 tahun lg hehehe..

Dalila Diela said...

nie pulak dapat dari status kawan di fb saya..hehe

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Status Pekerjaan (Gadis dipinang)

Tidak bekerja : RM4,000-6,000.
Kilang, Syarikat Swasta (pekerja bawahan) : RM6,000-8,000.
Kerja Kerajaan (pembantu tadbir dan kumpulan sokongan) : RM8,000-RM10,000.
Guru, Pensyarah, Pegawai Kerajaan : RM10,000-RM15,000.
Professional (Peguam, Jurutera, Doktor, Akauntant etc) : RM15, 000-RM20,000.
Selebriti (Pelakon, Penyanyi, Model, Pengacara) : RM20,000-RM100,000.

Hawa Ahmady said...

byknye..ksian laki..huhu

jelah said...

ni mak ayah yg demand ni...owg pempuan xkn demand cmtu melainkan mata duitan...he3